Ιδέα

Overtourism,  Ένα ενοχλητικά αυξανόμενο πρόβλημα

Στην Ελλάδα και παγκοσμίως, υπάρχουν προορισμοί που αντιμετωπίζουν κατά διαστήματα τεράστια επισκεψιμότητα σε συγκεκριμένους χώρους και αξιοθέατα με δυσάρεστες συνέπειες για την εμπειρία των επισκεπτών.

Παραδείγματα

  • Ταυτόχρονη έλευση πολλών λεωφορείων σε έναν αρχαιολογικό χώρο / μουσείο
  • Παράλληλη προσέγγιση γεμάτων πλοίων/κρουαζιέρων σε έναν μικρό προορισμό ή σε μέρος με περιορισμένες δυνατότητες εξυπηρέτησης
  • Συνδέσεις μετακινήσεις (πορθμεία, ανελκυστήρες, τελεφερίκ) με μικρές δυνατότητες
  • Μικρές παραλίες – κάποτε άγνωστες, σήμερα δημοφιλείς – με πάρα πολύ κόσμο

Το φαινόμενο του overtourism ολοένα και απασχολεί την τουριστική βιομηχανία, τις κοινωνίες και τις επιχειρήσεις στις τουριστικές περιοχές.
Αποσπασματικές παρεμβάσεις σε επιμέρους τομείς υπάρχουν ήδη κυρίως σε οργανωμένους χώρους όπως σε μουσεία και πάρκα ψυχαγωγίας: Παρακολούθηση πλήθους σε πραγματικό χρόνο, διαχείριση χώρων στάθμευσης, εφαρμογές αποφυγής ουρών, online συστήματα διάθεσης εισιτηρίων, συστήματα ελέγχου φέρουσας ικανότητας περιοχών, διαχείριση αγκυροβολίων σε λιμάνια.
Η παροχή μίας ολοκληρωμένης λύσης η οποία θα περιλαμβάνει όλες τις κατηγορίες επισκέψιμων χώρων και θα βλέπει επιδιώκει τον ευρύτερο συντονισμό και συγχρονισμό ζήτησης και πόρων, δεν υπάρχει και αποτελεί αντικείμενο αναζήτησης.
Η Neurocom και το Ινστιτούτο Πληροφορικής του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας συνεργάζονται στο έργο PeopleFlows, επιδιώκοντας την υλοποίηση πρωτότυπου συστήματος διαχείρισης ροών με σκοπό την αντιμετώπιση ή και αποφυγή της υπερσυγκέντρωσης επισκεπτών. To PeopleFlows είναι ένα έργο συλλογής και επεξεργασίας δεδομένων πραγματικού χρόνου και προβλεπόμενων ανθρώπινων ροών με στόχο την παραγωγή εύστοχων και αποτελεσματικών «συστάσεων» για πολίτες, επισκέπτες και επαγγελματίες του τουρισμού, που θα βοηθήσουν στην αποτελεσματικότερη διαχείριση πόρων και στη μείωση συνεπειών Overtourism.

congestion avoidance -> visitor/citizen satisfaction

 

Η αποφυγή καταστάσεων κορεσμού και η μείωση στους χρόνους αναμονής, συμβάλει στην καλύτερη εξυπηρέτηση και μεγαλύτερη ικανοποίηση των τουριστικών επισκεπτών. Οι επισκέπτες διαχειρίζονται καλύτερα και πιο ωφέλιμα τον χρόνο τους, έχουν μεγαλύτερο αίσθημα ασφάλειας και μειώνουν την πιθανότητα δυσαρέσκειας.