PeopleFlows – H ανάλυση σε δεδομένα και εικόνες για την αποφυγή υπερ-συγκέντρωσης επισκεπτών σε τουριστικούς προορισμούς

Ξεκινήσαμε το έργο PeopleFlows (www.peopleflows.gr) το 2018, επιδιώκοντας να αναπτύξουμε την ιδέα ενός συστήματος που συλλέγει και επεξεργάζεται δεδομένα με ανώνυμες και μη προσωπικές πληροφορίες μετακίνησης και παρουσίας ανθρώπων σε ένα γεωγραφικό χώρο (ένα χωριό, έναν χώρο εκδηλώσεων, μια παραλία, μια πλατεία, ένα μνημείο …), με στόχο την αποτύπωση συγκεντρώσεων ατόμων στην περιοχή σε χρονικά διαστήματα στο παρελθόν, στο τώρα και το μετά. Η γνώση των συγκεντρώσεων κόσμου σε περιοχές ενδιαφέροντος, αποτελεί το πρωταρχικό στοιχείο, για να στηριχθεί η διαχείριση των πόρων μίας περιοχής αλλά και η πληροφόρηση επαγγελματιών και κοινού για τις συνθήκες επισκεψιμότητας σε μία χρονική περίοδο. Στις περιοχές με χαρακτηριστικά υπερ-τουρισμού (overtourism) πριν την COVID-19 αλλά και στην εποχή της πανδημίας, η γνώση αυτή μπορεί να στηρίξει εφαρμογές και μηχανισμούς αποφάσεων για την  αποφυγή συμφόρησης και υπερβολικών συγκεντρώσεων.

To πρόβλημα για τον τουρισμό και τον επισκέπτη περιγράφεται με παραδείγματα ερωτήσεων και προβλημάτων όπως τα παρακάτω:

  • Ποιες είναι συνθήκες κόσμου σε ένα αξιοθέατο ? Ξεπερνάει τα όρια ανοχής για να είναι ευχάριστη η επίσκεψη ; Πότε θα είναι λιγότερος ο κόσμος για να το ευχαριστηθούμε ?
  • Θα είναι μια παραδεισένια εμπειρία στην παραλία όπως μου την υποσχέθηκαν ή θα βρεθώ ανάμεσα σε εκατοντάδες επισκέπτες, ασφυκτικά κοντά ο ένας με τον άλλο ? Θα βρω χώρο στάθμευσης ?
  • Θα απολαύσω την επίσκεψη σε ένα μουσείο ή θα είναι υπερβολική φασαρία από σχολικά groups και δεν θα μπορώ να πλησιάζω τις προθήκες ?

Η αποφυγή φαινομένων overtourism είχε στόχο την ευχάριστη εμπειρία και τις εντυπώσεις του επισκέπτη, ταυτόχρονα με την εξασφάλιση βιώσιμων συνθηκών ανάπτυξης στους προορισμούς. Εμπόδια υπήρχαν και προέρχονταν από τον φόβο οικονομικών απωλειών, υποτιμώντας τις μελλοντικές τάσεις. Τώρα τα πράγματα αλλάζουν !! Η πανδημία αλλάζει τα δεδομένα και τα κριτήρια ποιότητας. Δεν ακυρώνει τα προβλήματα της υπερσυγκέντρωσης, αλλά τα κάνει πιο έντονα. Εκτός από τον παράγοντα ευχάριστης επίσκεψης, εισέρχεται και το κριτήριο τήρησης υγειονομικών συνθηκών (τήρηση αποστάσεων, αποφυγή ουρών, μείωση μεταδοτικότητας, συνθήκες καθαριότητας, κ.α.). Έτσι, οι διαχειριστές τουριστικών προορισμών και υπηρεσιών αλλάζουν την ατζέντα τους.

  • Ο βιώσιμος τουριστικός προορισμός είναι το ζητούμενο. Και διερευνώνται οι τρόποι και οι καλύτερες πρακτικές ώστε ένας προορισμός να γίνει βιώσιμος και να το δείχνει πραγματικά στον επισκέπτη μέσα από τις εμπειρίες που προσφέρει, χωρίς αυτό να είναι απλά ένα marketing buzzword. Στην προσπάθεια αυτή, το σημείο εκκίνησης για κάθε περιοχή, είναι διαφορετικό με βάση τον τουρισμό και τις υπηρεσίες που έχει αναπτύξει.
  • Οι tour operators επιδιώκουν να οργανώνουν εκδρομές με συνθήκες που να εξασφαλίζουν αναβαθμισμένη ποιοτικά εμπειρία, πάντα σε συνθήκες υγειονομικής ασφάλειας. Ο συντονισμός και η συνεννόηση πλέον είναι προς όφελος όλων, και θα πρέπει να επιτυγχάνεται ορίζοντας τα επίπεδα των αποδεκτών ορίων συγκέντρωσης

Κίνητρο για το έργο αποτέλεσε η δυνατότητα για υπηρεσίες πληροφόρησης και επισκέπτες και διαχειριστές, σχετικά με την συγκέντρωση κόσμου ώστε

α) να υπάρχει δυνατότητα επιλογής χρόνων με καλύτερες συνθήκες για την εμπειρία του επισκέπτη μέσω της δυνατότητα αποφυγής χρονικών διαστημάτων όπου αναμένεται μεγάλη επισκεψιμότητα.

β) οι επαγγελματίες τουρισμού να οργανώνουν ε σε χρόνους που εκδρομές ομάδων σε χρόνους που δεν συμπίπτουν με άλλες ομάδες, εξασφαλίζονται καλύτερες εντυπώσεις

Η δυνατότητα αυτή προέρχεται από την γνώση που παρέχουν τα δεδομένα που υπάρχουν σκόρπια σε συστήματα αλλά και συνδυασμένα με άλλα στοιχεία που μπορούν να συλλεχθούν και να ψηφιοποιηθούν από κατάλληλες διατάξεις. Mε ψηφιακές τεχνολογίες ανάλυσης, επεξεργασίας δεδομένων μεγάλου όγκου, την εφαρμογή προβλεπτικών μοντέλων μηχανικής μάθησης και την αξιοποίηση μηχανισμών οπτικοποίησης, η προσδοκώμενη γνώση είναι εφικτή.  Τα δεδομένα και η προέλευση τους περιλαμβάνουν ποίκιλλα στοιχεία από διαφορετικές πηγές και με ξεχωριστά χρονικά χαρακτηριστικά όπως: μαζικά δεδομένα πλάνων επισκέψεων/αφίξεων/αναχωρήσεων, δεδομένα οπτικής ανάλυσης σε πραγματικό χρόνο από έξυπνες κάμερες, δεδομένα ανίχνευσης επισκεπτών κατά τον έλεγχο εισόδου (checkin), δεδομένα προέλευσης χρηστών για πρόθεση επισκέψεων, ιστορικά δεδομένα καταγραφής επισκεψιμότητας, και μελλοντικά δεδομένα με βάση πολλαπλά προβλεπτικά μοντέλα. Άλλα είναι ανοικτά δεδομένα και άλλα ιδιωτικά, άλλα απαιτούν προ-επεξεργασία (π.χ. ανωνυμοποίησης) και μετασχηματισμό. Όλα μπορούν να συνεισφέρουν στο χτίσιμο ολοκληρωμένης εικόνας και για τις συνθήκες που διαμορφώνονται στον χρόνο.

Αρχιτεκτονική Peopleflows

H συλλογή και σύνθεση αυτών των δεδομένων, η κατανόηση και απόδοση τους σε οπτικοποιημένη και χρήσιμη μορφή, ενσωματωμένη και σε άλλες εφαρμογές, είναι το αντικείμενο του Peopleflows. Η αξία των δεδομένων και της πληροφορίας πολλαπλασιάζεται, όταν ενσωματώνεται  και αξιοποιείται στην διαδικασία απόφασης επίσκεψης και έκδοσης εισιτηρίου. Συστήματα εισιτηρίων, διαχείρισης ουρών, σημεία online πληροφόρησης, μπορούν να διαχέουν την πληροφόρηση αυτή και να επιτρέπουν στον επισκέπτη να πάρει αποφάσεις με επίγνωση των συνθηκών.

Οπτικοποίηση επισκεψιμότητας σε αξιοθέατο σε επίπεδο μήνα, ημέρας, λεπτών

Το PeopleFlows ολοκληρώνει στο φθινόπωρο 2021 παραδίδοντας το σύστημα συλλογής και ανάλυσης δεδομένων και τις πιλοτικές εφαρμογές πληροφόρησης σε μορφή επίδειξης.

Η επέκταση και εμπλουτισμός σε δεδομένα και προορισμούς θα φέρει τις επιπτώσεις που επιθυμούμε για τον κοινό στόχο, υιοθέτησης αειφόρων πρακτικών ανάπτυξης σε δημοφιλείς και αναπτυσσόμενες τουριστικά περιοχές της Ελλάδας, υποστηριζόμενων από την ψηφιακή τεχνολογία.

Βασίλης Σπιταδάκης

Neurocom ΑΕ

Συντονιστής Peopleflows